Εξάρθρημα και Αστάθεια Ώμου
Νόσος Dupuytren
Νόσος Dupuytren – Ρίκνωση της Παλαμιαίας Απονεύρωσης
20 Μαρτίου 2020

Η νόσος De Quervain αποτελεί μια αρκετά συχνά πάθηση, ιδιαίτερα σε άτομα με έντονη και πολύωρη εργασία. Η συγκεκριμένη νόσος πήρε το όνομά της από τον Ελβετό χειρουργό  Fritz de Quervain ο οποίος και την αναγνώρισε πρώτος. Η νόσος De Quervain, ή αλλιώς γνωστή και ως στενωτική τενοντοελυτρίτιδα De Quervain, δεν είναι κάτι άλλο από την τενοντίτιδα του αντίχειρα και αφορά την πάχυνση του κοινού ελύτρου που περιβάλλει τον βραχύ εκτείνοντα και τον μακρό παγωγό του αντίχειρα.  Λόγω της ονομασίας της, συχνά συγχέεται με την θυρεοειδίτιδα De Quervain, η οποία επίσης πήρε την ονομασία της από τον ίδιο άνθρωπο, ωστόσο πρόκειται για μια παντελώς διαφορετική νόσο.

Έχει παρατηρηθεί, ότι η συγκεκριμένη νόσος είναι ευκολότερο να εμφανιστεί σε άτομα ηλικίας μεταξύ των 30 και 50 ετών, ενώ ο αριθμός των γυναικών που προσβάλλονται είναι έως και οκτώ φορές μεγαλύτερος από των ανδρών.

Νόσος De Quervain – Αίτια εμφάνισης της νόσου

Τα αίτια της ανωτέρω νόσου δεν είναι ξεκάθαρα σε απόλυτο βαθμό. Αρκετές μελέτες έχουν πραγματοποιηθεί προκειμένου να δώσουν μια σαφή εικόνα τον συμπτωμάτων. Αρκετές από αυτές, με κορυφαία αυτή από ερευνητές στη Γαλλία η οποίοι συσχέτισαν τη στενωτική τενοντοελυτρίτιδα τόσο με προσωπικούς όσο και επαγγελματικούς λόγους. Ειδικότερα, η κάμψη του καρπού και εργασίες όπως αυτή του βιδώματος ήταν από τους βασικότερους παράγοντες που επηρέασαν στο να εμφανιστεί η νόσος De Quervain. Συγκεντρωτικά, τα βασικότερα αίτια που έχουν υποστηριχθεί ότι συνδέονται με τη νόσο ή αποτελούν προδιαθεσικούς παράγοντες, είναι:

1. Συχνή κάμψη του καρπού λόγω εργασίας.
  2. Επαναληπτικοί τραυματισμοί καταπόνησης.
  3. Η απαγωγή και έκταση του αντίχειρα.
  4. Ταχείες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις τύπου κρατήματος, τσιμπήματος, έλξης και ώθησης.
  5. Αθλητικές δραστηριότητες και χόμπι όπως το golf, το bowling, οι ρακέτες, το ψάρεμα και το πλέξιμο.
  6. Έντονη και συχνή χρήση μουσικών οργάνων όπως το πιάνο και το αρμόνιο.
  7. Εγκυμοσύνη.

Οι δραστηριότητες υψηλού κινδύνου με τις οποίες αυξάνεται η πιθανότητα να εμφανιστεί η νόσος De Quervain είναι και η χρήση κινητού τηλεφώνου αφής (λόγω έντονης χρήσης των αντιχείρων) καθώς και η χρήση του ποντικού σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Συμπτώματα της ΝΟΣΟΥ DE QUERVAIN

Η νόσος De Quervain είναι εύκολο να γίνει αντιληπτή από τα συμπτώματα που την συνοδεύουν. Η έναρξη της στενωτικής τενοντοελυτρίτιδας είναι συνήθως σταδιακή. Ο πόνος ολοένα και επιδεινώνεται με τις κινήσεις τόσο του καρπού όσο και του αντίχειρα ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να επεκταθεί και μέχρι το αντιβράχιο.  Τα κυριότερα από τα συμπτώματα που θα διαπιστώσει κανείς στην τενοντίτιδα του αντίχειρα είναι:

• Έντονος πόνος στην κερκιδική πλευρά του καρπού.
  • Οίδημα στην επάνω πλευρά του καρπού, στο τέλος του αντίχειρα.
  • Μια αίσθηση καψίματος στο χέρι.
  • Δυσκολία σε κινήσεις όπως το πιάσιμο και το στρίψιμο.

Διάγνωση και  αντιμετώπιση της νόσου De Quervain

Η διάγνωση στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι κλινική. Για να διαγνωστεί η νόσος De Quervain, ο θεράποντας ιατρός θα προβεί στο τεστ Finkelstein, το οποίο αποτελεί μια φυσική εξέταση. Κατά την εμφάνιση της νόσου, η θεραπεία που θα πρέπει να εφαρμοστεί αρχικά είναι συντηρητική και περιλαμβάνει:

1. Σταθεροποίηση του καρπού με την χρήση νάρθηκα, προκειμένου να μειωθεί η αίσθηση του πόνου.
  2. Χορήγηση αντιφλεγμονώδους φαρμακευτικής αγωγής.
  3. Αποχή από δραστηριότητες και εργασίες που επιδεινώνουν τον πόνο ή προκαλούν πρήξιμο.
  4. Ανάλογα τη σοβαρότητα της κατάστασης, ενδέχεται να χορηγηθεί και ένεση κορτιζόνης.

Εάν αποτύχουν τα παραπάνω  προχωράμε σε  χειρουργική αντιμετώπιση η οποία συνίσταται σε διάνοιξη του  του κοινού ελύτρου που περιβάλλει  τον βραχύ εκτείνοντα και τον μακρό παγωγό του αντίχειρα.

Συχνά παρατηρείται ανατομική παραλλαγή με διπλασιασμό των τενόντων ή/ και των ελύτρων οπότε πρέπει να διανοιχθούν όλα τα έλυτρα. Χρειάζεται προσοχή να μην τραυματισθούν οι ραχιαίοι αισθητικοί κλάδοι του κερκιδικού νεύρου με αποτέλεσμα τη δυσαισθησία στην περιοχή.

Νόσος De Quervain